Köpa kläder & skor på nätet

Vi tycker att det är handeln med skor och kläder på nätet som det har skett den största utvecklingen. Det har nog inte varit helt enkelt att ta fram bra lösningar för handeln med dessa produkter eftersom det är väldigt många kriterier som måste uppfyllas för att allt ska bli rätt.

Om vi går tillbaka till den vanliga handeln en stund så kommer klädinköpen när man verkligen behöver dem, man saknar kanske tröjor för säsongen och planerar in en dag för att handla dem. Planeringen har säkert pågått i ett par dagar eller till och med i flera veckor innan det är dags. Besöken går till så att man går från butik till butik innan man har hittat sitt plagg och det viktigaste av allt är att tröjan eller byxorna passar annars är det ingen ide att använda sina kläder.

Där fanns säkert de största utmaningarna gällande kläder, hur man hantera beskrivningar och storlekar osv. Viss kunskap hade man från att sälja från katalog men kläder sålde nog mer än väntat på nätet. Vanliga problem är som sagt storlekarna men även färger och känslan på plaggen kan vara missvisande om man inte har beskrivit klädesplagget rätt i sin ehandelsbutik.

Vet man själv av sin egen storlek och köper samma typ av kläder så är det enkelt att handla, det ska passa om allt stämmer överens. Idag köper man kläder mer på impuls och planerar inte in sina inköp på samma sätt som förut.

Det gäller även skor, det är en populär produkt att handla via nätet. Även där kan det vara svårt att få rätt storlekar eller känslan på materialet. Både kläder och skor har det problemet och kan medföra att många kunder blir missnöjda men butikerna på nätet har skött sig bra och skapat rutiner som verkar fungera tillfredsställande.

Fri frakt och fria returer

Lösningen för många har blivit att bjuda på alla extrakostnader som kan tillkomma för kunden om varan är felaktig. HM har ett bra sätt för returer, där får man fylla i en lapp där man beskriver vilken vara som är fel och hur man vill göra, om man vill byta till en annan storlek eller lämna tillbaka den. I paketet man får på posten så ingår det alltid en retursedel och det enda man behöver göra är att fylla i lappen, packa ner varan i någon som kan skickas via posten samt klistra på returlappen. Efter returen är inlämnad så sköter företaget sig själv.

Skobutikerna på nätet har gjort liknande lösningar men där är problemet att skor är ofta ganska otympliga att paketera och skicka, det kostar i regel med för ett större paket men man har sina fria returer kvar ändå. Så handlar man skor på nätet går det att beställa hem 10 par skor och sedan skicka tillbaka alla som inte passade, det är inte svårare ändå.